Mag je op wintersport als je zwanger bent?

Wanneer je zwanger bent blijf dan in beweging, want dat is gezond. Wanneer het kouder is heb je hier misschien wat meer moeite mee, maar eigenlijk is dat geen excuus. Door regelmatig te bewegen zorg je voor soepele spieren, een goede bloedsomloop en natuurlijk helpt het ook om stemmingswisselingen tegen te gaan.

Sport waarbij je kunt vallen vermijden
Misschien is wintersport dé vakantie waar je elk jaar naar uitkijkt. Voordat je deze vakantie boekt is het  wel belangrijk goed na te denken waar je rekening mee moet houden tijdens het sporten.  Probeer sporten, waarbij je kunt vallen, te vermijden. Door een val kunnen je baarmoeder en ook de placenta, die zorgt voor de voeding van je kindje, beschadigen. Het zwaartepunt van je lichaam verandert, dit betekent dat balanceren lastig kan zijn, zeker wanneer je zwangerschap vordert.

Gevoelig voor letsel
Verder moet je voorzichtig zijn met je spieren. Vooral activiteiten waarbij je plotseling stopt of van richting verandert zijn van invloed. Naarmate het aftellen begint, zal je lichaam zich klaarmaken voor de bevalling. Het kraakbeen dat je lichaam heeft aangemaakt wordt zachter, hierdoor ben je gevoeliger voor letsel aan je gewrichten.

Sporten op hoogte
Op grote hoogte heb je een mooi uitzicht, het heeft echter wel gevolgen voor je zuurstof niveau. Je gaat sneller ademen en je hartslag stijgt. Je lichaam moet wennen aan de nieuwe hoogte, duizeligheid is dan ook niet ongewoon. Vermijd sporten op een hoogte van 6000 feet, zeker als je niet de tijd hebt genomen om aan de nieuwe omgeving te wennen.

De veiligste activiteit binnen de wintersport
De meeste wintersporten worden niet aangeraden als je zwanger bent, door de bovenstaande ontwikkelingen in en van het lichaam. Skiën, snowboarden, sleetje rijden en schaatsen kun je dus beter vermijden deze winter. Gelukkig zijn er wintersport specialisten zoals Wintertrex.nl, die weten wat je als zwangere vrouw wel kunt doen. Snowshoeing is een aanrader. Dit is de veiligste activiteit binnen de wintersport, mits je aandacht schenkt aan het terrein, het mag namelijk niet te steil zijn. Verder is het een échte vrouwensport. Deze sport kun je goed uitoefenen als je zorgt dat je veel blijft drinken en je hartslag lager als 150 slagen per minuut blijft. 

snowshoeing

About the author  ⁄ Redactie

No Comments